در ادامه بحث قبلي ابتدا يكي دو تا تعريف را با هم مرور مي كنيم:
اعتياد :(Addiction)
وضعيت مزمن يا عود كننده كه با وابستگي به يك ماده مشخص مي شود. مصرف اين ماده براي فرد و جامعه مضر مي باشد.
سوء مصرف مواد:(Drug Abuse)
هر گونه استفاده از موادمخدر كه مي‌تواند آسيبهاي فيزيكي، فيزيولوژيك، رواني، قانوني يا اجتماعي به فرد يا ديگران به خاطر رفتارهاي استفاده كننده بزند.
بازگشت :(Relapse)
فرايندي كه با علامتهاي خطر متعددي مشخص مي‌شود و در آن فردي كه به مرحله بهبودي رسيده است به مرحله سوء مصرف يا وابستگي به مـــــــــواد بر
مي گردد.

اعتياد تنها مصرف اجباري مواد نمي باشد بلكه تاثيرات متعددي نيز بر عملكرد خانواده دارد، عود پديده شايعي در فرايند بهبودي مي باشد و به خودي خود يك واقعه جداگانه نمي باشد. بنابراين نياز بيشتري به شناسايي علائم خطر و تهيه كردن پاسخ متناسب براي پيشگيري از عود مي باشد. از آنجا كه پيشگيري از عود در مرحله درمان شروع مي شود، شناسايي نقاط ضعف و قوت در فرايند درمان، بازتواني و مراقبت بعد از بهبودي ضروري است.كيفيت و ثبات در سرويسهاي ارائه شده براي راهنمايي معتادين در حال بهبودي ، براي پيشرفت آنها در زندگي خانوادگي ، اجتماعي و كاري ضروري است.
غلاوه بر تعريف فوق مي‌توان اعتياد را به صورت وابستگي جسمي و / يا جسمي- رواني به ماده‌اي تعريف كرد كه اين وابستگي با لزوم افزايش ميزان مصرف ماده و دفعات مصرف و در بسياري از موارد علائم محروميت هنگامي كه مصرف قطع مي‌شود ،مشخص مي‌گردد. حالت وسواس و اجبار در مصرف مواد به علت تمايل به تجربه‌ مجدد حالت‌هاي ناشي از مصرف مواد يا ترس از به وجود آمدن علائم محروميت وجود دارد. در ادامه اين بحث به بررسي اينكه اصولا سوء مصرف مواد چيست و از چه الگويي پيروي مي كند ،براي درك بهترسوء مصرف مواد مي پردازيم (ادامه دارد)
عزيزاني كه مايل به مطالعه منسجم تر اين مطالب مي باشند مي توانند به وبلاگ اختصاصي اينجانب به نام نيايش مراجعه كنند

0 Comments:

Post a Comment

<< Home