درك سوء مصرف مواد

مواد مختلفي مي‌توانند باعث تغيير در رفتار يا روان افراد بشوند. موادي نظير خواب‌آورها، توهم‌زاها ، محركها، آرامبخشها و مواد استنشاقي موقعي كه مورد سوء مصرف قرار بگيرند زيان‌آور هستند.
مواد روانگردان مشخصات زير را دارند:
(a سيستم عصبي مركزي را تحت تأثير قرار مي‌دهند.
(b وابستگي جسمي يا جسمي رواني به وجود مي‌آورند.
(cدر حين مصرف آنها تحمل به مصرف به وجود مي‌آيد.
(d تأثيرات نامطلوب و زيان بار در سلامت و عملكرد اجتماعي دارند.
مي‌توان اعتياد را به صورت وابستگي جسمي و / يا جسمي- رواني به ماده‌اي تعريف كرد كه اين وابستگي با لزوم افزايش ميزان مصرف ماده و دفعات مصرف و در بسياري از موارد علائم محروميت هنگامي كه مصرف قطع مي‌شود ،مشخص مي‌گردد. حالت وسواس و اجبار در مصرف مواد به علت تمايل به تجربه‌ مجدد حالت‌هاي ناشي از مصرف مواد يا ترس از به وجود آمدن علائم محروميت وجود دارد.
مشخصات اعتياد به موادمخدر عبارتند از:
ـ هوس و وسوسه مصرف مواد
ـ نياز به افزايش مقدار مصرف (تحمل ) براي به دست آوردن تجربه قبلي
ـ علائم محروميت
تحمل به حالتي گفته مي‌شود كه فرد نياز دارد مصرف موادمخدر را زياد و زيادتر كند تا تجربه قبلي‌اش به دست بيايد، مقادير كمي كه پيش از اين تأثير داشته است در حال حاضر ديگر اثري ندارد و فرد مي‌بايست مقدار مصرف خود را زيادتر كند و اعتياد به موادمخدر به آهستگي شكل مي‌گيرد.
وابستگي رواني حالتي است كه در فرد تمايل شديد رواني و ذهني و هوس جهت مصرف مواد به وجود مي‌آيد، وقتي وابستگي رواني به وجود مي‌آيد، اصطلاحاً استفاده كننده، به قلاب موادگير افتاده است و مصرف موادمخدر بر هر نياز ضروري ديگري در زندگي روزمره مقدم مي‌شود.
در اين حالت وسواس و اشتغال ذهني شديدي نسبت به مصرف مواد مخدر وجود دارد به خصوص وقتي كه تلاش براي كاهش يا توقف مصرف مواد صورت مي‌گيرد و ديگر فرد توانايي كنترل مقدار مصرف يا دفعات مصرف خود را ندارد.
وابستگي فيزيكي زماني رخ مي‌دهد كه بدن مصرف كننده كاملاً به موادمخدر وابسته مي‌شود. پس از استفاده طولاني از يك ماده مخدر بدن تحت تأثير موادمخدر فعاليت مي‌كند و ديگر عملكرد طبيعي بدون مصرف موادمخدر امكان‌پذير نمي‌باشد.
علائم محروميت زماني كه ورود موادمخدر به بدن ناگهان قطع گردد رخ مي‌دهد. فرد حالت ناخوشايندي را كه از متوسط تا شديد متغير است تجربه مي‌كند. شدت علائم به وضعيت فيزيكي مصرف كننده، نوع ماده مخدر مقدار ماده و زمان مصرف موادمخدر بستگي دارد.
در ادامه همين بحث راجع به انواع مواد مخدر و مشخصات آنها بحث مي كنيم (ادامه دارد)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home