ناتواني يادگيري چيست؟
ناتواني يادگيري اصطلاحي است كه مربوط به اشكال در يادگيري و ناتواني در خواندن مي شود. اصطلاحات: ناتواني يادگيري، خواندن پريشي، ناتواني ادراكي، ناتواني خواندن، بيشتر اوقات به صورت مترادف به كار مي روند. ناتواني يادگيري كه شامل خواندن پريشي است به دو قسمت تقسيم مي شود:
1-اوليه كه به صورت ارثي مي باشد.
2- ثانويه كه به علت يك فاكتور فيزيكي است كه در يادگيري، اختلال ايجاد كرده است.
خواندن پريشي چيست؟
خواندن پريشي يك بيماري است كه مغز پيامهاي بينائي را به صورت ناهماهنگ ترجمه مي كند اين بيماري مشكل چشمي نيست بلكه علت آن عملكرد نادرست مغز است.
وقتي كه نور به چشم برخورد مي كند از مردمك مي گذزد و جذب ريتن (شبكيه) مي شود. شبيكه همان قسمت حساس به نور است كه در عقب چشم قرار دارد. شبكيه، نور را به پالسهاي الكتريكي تبديل مي كند كه اين پالسها به مغز منتقل مي شوند. مغز اطلاعات را ترجمه كرده و به فرد مي گويد كه ببيند. در خواندن پريشي مغز يا در فرستادن اطلاعات به چشم ها مشكل دارد يا اطلاعات را به صورت نادرست منتقل مي كند. به هر حال چون در سيستم پخش و انتقال دچار نقص است ممكن است كه يكي از اين دو حالت پيش آيد. مردمي كه دچار خواندن پريشي هستند يا اصلا نمي توانند بخوانند يا در خواندن مشكل دارند. حتي در نوشتن نيز دچار مشكل هستند. مثلا صفحه كتاب را مثل آنچه كه در آئينه نشان مي دهد مي بينند. به عنوان مثال كلمه مدرسه را گاهي ((درسه)) و گاهي ((مدسره)) مي بينند. اين افراد با اين ناتواني مشكل در درك آنچه كه مي بينند و مي شنوند دارند.
علتهاي ناتواني يادگيري چيست؟
خواندن پريشي ممكن است ارثي باشد و يا اكتسابي كه مورد دوم در هر سني احتمال ايجاد آن است كه در اثر صدماتي كه در قسمت مركزي مغز ايجاد مي شود پيش مي آيد.
علت صحيح اين ناتواني تاكنون شناخته نشده است. بيشتر به علت بي نظمي كه در سلولهاي مغزي ايجاد مي شود اين بيماري به وجود مي آيد.
ادامه دارد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home