خطاها در بازي گلبال:
اساسا دو نوع خطا وجود دارد:
1- خطاهاي تيمي:
10 ثانيه، تاخير در شروع بازي و اعتراض بي‌مورد از طرف مربي.
2- خطاهاي فردي:
توپ بلند، 3 پرتاپ، عدم استفاده صحيح از چشم‌بند، رفتار غير ورزشي، تاخير فرد در شروع بازي و….
دفاع غيرقانوني.
هنگامي كه خطا گرفته مي‌شود تنها يك نفر از بازيكنان تيم خطاكار در زمين باقي مي‌ماند كه بايد در برابر ضربة تيم مقابل از دروازه‌اش دفاع كند. اگر خطا فردي باشد شخص خطاكار درون زمين مي‌ايستد و اگر خطا تيمي باشد آخرين كسي كه شوت كرده است بايد از دروازه دفاع نمايد.
موقعيت بازيكنان:
در هر تيم يك نفر در مركز و دو نفر در گوش (چپ يا راست) بازي مي‌كنند. وظيفة اصلي گوشها، پوشش دادن خط 3/1 و نيز پشتيباني يار وسط مي‌باشد.
گوشها بايد در انتهاي خط مربوط به محل قرار گرفتن خود، به حالت چمباتمه قرار گرفته باشد زماني كه صداي توپي كه بسويشان مي‌آيد را بشنوند و جهتش را تشخيص دهند بايد روي زمين دراز كشيده و توپ را بگيرند آنان مي‌توانند به سمت راست يا چپ دراز بكشند ولي در هر صورت بايد روي خط 3/1 كه موازي خط دروازه مي‌باشد قرار گرفته باشند. به منظور جلوگيري از ضربه حريف، زماني كه مدافعين يا همان گوشها روي زمين دراز كشيده‌اند بايد دست و پايشان را تا حد امكان كشيده و صاف نگه دارند و نيز بازوي بازيكن مي‌بايست كشيده و صاف جلوي صورتش قرار بگيرد، در عين حال مي‌بايست سر خود را به يك طرف بچرخاند تا از برخورد توپ به صورتش جلوگيري كند.
دفاع وسط نيز مانند بازيكن گوش هميشه روي زمين شيرجه مي‌رود كاملا بدن خود را كشيده نگه مي‌دارد و قادر است تا آنجايي كه امكان دارد تمام نقاط زمين را پوشش دهد. بسته به خط سير توپ، دفاع وسط مي‌تواند در امتداد خط مركزي به سمت چپ يا راست شيرجه رود و در عين حال بايد مراقب باشد كه در همه حال حداقل قسمتي از بدن او در زمين بازي تيم خودي قرار گرفته باشد.
استراتژيها:
استراتژيهاي متفاوتي در بازي گلبال وجود دارد. بازيكن مي‌تواند توپ را سريع و محكم و يا آرام و نرم حركت دهد. مي‌تواند توپ را از يك گوشه به گوشه ديگر پرتاپ نمايد و يا با چرخشي مسير توپ را تغيير دهد تمامي اين تكنيكها پيامدهايي بدنبال دارد كه با ايجاد خلاقيت و ابتكار سبب مي‌شود بازيكن حرفه‌اي شده و بازي جذاب و سرگرم كننده‌اي را به نمايش بگذارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home