با سلام به دوستان، بعد از مدتي در خدمتتان هستم تا بتوانم از شما دوستان ياد بگيرم و مطالبي را كه در خصوص سالمندان از سايتهاي اينترنتي پيدا كرده ام. در اختيارتان بگذرام.


مسئله مهمي كه در خصوص افراد سالمند مي بايست در نظر بگيريم . بررسي آنها و يا در حقيقت Assessment آنها است كه اين بررسي از نظر مسائل اجتماعي و پزشكي ميباشند.


بهترين ارزيابي كه در متون سالمندان بخصوص طب سالمندان يا Geriatric Medicine وجود دارد CGA يا Comprehensive Geriatric Assessment است.


CGA يك interdisciplinary approach است كه در آن فرد سالمند را ازنظر فعاليتهاي فيزيكي ، رواني و اجتماعي و فعاليتهاي روزمره ارزيابي ميكند.


انديكاسيونهاي كه انجام CGA را حتمي مي سازند.شامل:


A: مشكلات مختلف پزشكي


B: تغيير در حالتهاي رواني


C: كاهش فعاليت هاي فردي


D: كهولت و بستري در آسايشگاهها



CGA در موراد تحقيقات نيز استفاده ميشود. بخصوص در زمينه هاي افزايش استفاده از سرويس هاي اجتماعي، دقت بيشتر در تجويزهاي پزشكي براي سالمندان، افزايش فعاليت افراد سالمند و كاهش مرگو مير


از ابزارهاي مهم در CGA ، ADL و IADL مي باشند. كه مخفف Activities of Daily Living و Instrumental Activities of Daily Living مي باشند.


ADL فعايتهاي مانند لباس پوشيدن، خوردن، راه رفتن، حمام رفتن و شستشوي فردي است ولي IADL شامل: خريد برا يخانه، خانه داري، شمردن پول و پرداخت و دريافت آن، آماده سازي غذا، رانندگي و سفر كردن مي باشند.


اين نكات در هنگام ملاقات با بيمار بايد پرسيده شود و امتيازاتي به جواب ها داده شده و يك ارزيابي اوليه از سالمند انجام ميشود تا ارزيابي پزشكي و رواني و اجتماعي انجام شود.


از نظر پزشكي بايد موارد ذيل بررسي شود :


1 - دين و شنيدن

2 - راه رفتن و حركت


3 - بي خوابي

4- تغذيه


5 - مسئل گوارشي

6 - مشكلات ادراي


7 - خلق و حافظه

8 - مشكلات جنسي


تمامي اين موارد را سعي ميكنم در روزهاي بعد بحث كنم.


ولي نكته مهم اين است كه نبايد بگذاريم كه فرد سالمند در چرخه معيوب يا خطر وارد شود. اين چرخه شامل :


Insanity , Insatability, Immobility , Incontinence ميباشد كه معروف به قانون چهار I ميباشد

0 Comments:

Post a Comment

<< Home