با توجه به اينكه 2-3 شب دسترسي به شبكه ندارم امشب طولاني تر مي نويسم ،اگر حوصله تان سر رفت شما در دو شب بخوانيد:
 اجزاي درمان مؤثر
 ارزيابيAssesment) ): ارزيابي اولين قدم در تشخيص علل اعتياد و تصميم‌گيري براي انتخاب بهترين روش درماني براي يك معتاد مي‌باشد.
 برنامه درمانيTreatment plan)) :برنامه درماني بر اساس نيازهاي مراجع پايه‌ريزي مي‌گردد، اين برنامه بايد محدوده خدمات مورد نياز فرد از جمله خدمات طبي، شغلي، خانوادگي و روانشناسي را شامل گردد.
 سم زدايي(Detoxification ): در دوره سم‌زدايي، علائم محروميت كه به علت قطع مواد ايجاد شده است وجود دارد. در زمان سم‌زدايي مراقبت‌هاي طبي كه براي رفع مشكلات طبي ناشي از مصرف و قطع مصرف مواد نياز است ارائه مي‌گردد.
 مشاورهCounselling) ) مشاوره با فرد يا گروه تكنيكي است كه با آگاهي دادن، متقاعد ساختن، تشويق كردن به اظهار عقيده و دادن اطمينان مجدد به فرد كمك مي‌كند تا خود و مشكلاتش را واقع‌بينانه‌تر ببيند و روشهايي براي مقابله با آنها پيدا كند.
 پيشگيري از عود( Relapse Prevention): پيشگيري از عود شامل استراتژي‌ها و راهكارهايي مي‌گردد كه پرهيز از مواد را تسهيل مي‌كند و به فرد كمك مي‌كند تا موقعيت‌ها و افكار و فعاليتهاي خطرناك را كه باعث تحريك مصرف مواد مي‌شود شناسايي و راهكار مناسب را انتخاب كند.
 مشاركت خانوادهInvolvement of the Family)): مشاركت خانواده يك اصل اساسي در درمان است. مصرف‌كننده مواد به تنهايي قادر به ترك نمي‌باشد و نياز به كمك و پشتيباني خانواده و افراد كليدي ديگر دارد تا بهبودي‌اش دوام داشته باشد.
مراقبت پس از ترك و پيگيري (After care and Follow-up)
مراقبت پس از ترك و پيگيري براي تداوم بهبودي ضروري است اين سرويس‌ها شامل:
a- مشاوره كه بايد باعث افزايش انگيزه، يادگيري مهارتهاي چگونگي مقابله با مصرف مواد، تسهيل در اصلاح ارتباطات بين فردي و افزايش توانايي‌‌هاي فردي براي كار در جامعه باشد ،گردد.
b -گروههاي خودياري كه از اجزاء درمان تخصصي مي‌باشند.
c -خانه‌هاي بين راهي (Half way home) كه برنامه‌هاي اقامتي جهت معتاديني مي‌باشد كه در نيمه راه بهبودي هستند ،يك خانه بين راهي براي مقيمان خود پشتيباني و حمايتي مشابه خانواده فرد ايجاد مي‌كند تا فرد بتواند مستقل و پاسخگو و مسئوليت‌پذير در دنياي واقعي زندگي كند.
d-آموزش مهارتهاي كاري مي‌بايست در يك برنامه جامعه درماني ديده شود.
(Self-help organization) سازمان‌هاي خودياري تلاش مي كنند تا جريان كمك‌هاي دو طرفه‌اي را بين افراد و گروههاي داراي مشكل يكسان و شبيه هم ايجاد كنند . اهداف اوليه گروههاي خودياري نظير الكلي‌هاي گمنام يا معتادين گمنام عبارتند از:
ـ دستيابي به پرهيز كامل از الكل و يا ساير مواد
ـ ايجاد تغييرات مؤثر در ارزشهاي فردي و رفتارهاي بين فردي
ـ ايجاد مشاركت مداوم بين افراد در تبادل تجربيات و كمك به افراد با مشكل مشابه

0 Comments:

Post a Comment

<< Home