دوستان سلام ،همانگونه كه قبلا گفته بودم مي خواهم كمي به اختصار اززبان بريل بنويسم:
بريل يك سيستم لمسي متشكل از نقاطي برجسته است و اين نقاط نمايشگر حروف الفبا مي باشند. براي خواندن بريل انگشتان به آرامي روي سطح كاغذ كه بوسيله كدهاي بريل برجسته شده اند حركت مي كند. براي اين كار يك دستگاه نوك تيز نقاط را روي ورقه أي كه در يك تخته فلزي نگه داشته شده است سوراخ مي كند و نقاط برجسته در روي ديگر صفحه قابل خواندن خواهند بود.
تاريخچه:
بريل، از زمان اختراعش يعني در سال 1829 در شهر پاريس كشور فرانسه توسط فردي به نام لويي بريل به عنوان يك وسيله موثر ارتباطي براي نابينايان محسوب مي گردد. زماني كه لوئي بريل سه سال بيشتر نداشت بينايي خود را در اثر صدمه از دست مي دهد. وي در نوجواني و در مدرسه از اينكه مجبور بود براي نوشتن و خواندن از چاپهاي درشت الفبا و حروف استفاده نمايد بسيار افسرده و نااميد گشته بود. لويي بريل بعدها ايده يكي از افسران توپخانه ارتش فرانسه به نام سرچالز باربير مبني بر استفاده از كدهاي لمسي براي خواندن را ، استفاده كرد و پس از سالها تجربه توانست سيستم موفقيت آميز نوشتن و خواندن به خط بريل كه هم اكنون در سراسر دنيا از آن استفاده مي شود را بوجود آورد.

سيستم بريل
اساس سيستم بريل، سلول بريل ناميده مي شود. اين سلول شامل 6 نقطه است كه تحت نظم خاصي شمارش مي گردند. تركيب اين نقاط با يكديگر نشان دهنده يك حرف از الفبا مي باشد. براي مثال با مروري در الفباي بريل خواهيد ديد كه نقطه 1 نشان دهنده حرف a و تركيب نقاط 1 و 2 با يكديگر حرف b را تشكيل مي دهد.

درست مثل افراد بينا كه تندنويسي را اختراع كرده اند نابينايان نيز سبكي از نوشتار را اختراع كرده اند كه باعث صرفه جويي در فضاي به كارگيري كلمات مي گردد (كوتاه نويسي) و سبب مي گردد تا سريعتر بنويسند و بخوانند .
بريل براي نابينايان به منزله همان نقاط چاپي براي افراد بيناست كه باعث مي شود تا آنان با دنياي خارج ارتباط و به اطلاعات دسترسي داشته باشند. ادامه دارد..........

0 Comments:

Post a Comment

<< Home