با تبریک مجدد سال نو این هم یک بحث اماری ئرباره اعتياد:از سایت پيک ایران:
پديده قاچاق و سوء مصرف مواد مخدر امروزه متاثر از عوامل پرشمار، به عنوان دغدغه‌اي جهاني و ازجمله جرايم سازمان يافته، در كنار سه بحران هسته‌اي، جمعيتي و زيست‌محيطي مطرح است كه بشريت را در قرن حاضر تهديد مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، از سويي ديگر چرخش مالي اين فعاليت شوم در جهان پس از تجارت نفت، توريسم و سلاح قرار گرفته و هم ‌اكنون با حجم انبوه توليد خود به تهديدي جدي عليه امنيت ملي بدل شده است. بطوريكه آمارها حكايت از كشف 2 ميليون و 222 هزار و 380 كيلوگرم انواع مواد مخدر (شامل 5/49 تن هروئين، 180 تن مرفين، 1655 تن ترياك، 277 تن حشيش و 61 تن ساير مواد) از سال 58 تا كنون دارد.

همچنين پديده اعتياد دامنگير 5/2 ميليون نفر تا سال گذشته (با احتساب معتادان تفنني) و دستگيري 2 ميليون و 515 هزار و 543 نفر در ارتباط با مواد مخدر ( شامل 62 درصد معتاد ، 37 درصد قاچاقچي و يك درصد اتباع بيگانه) طي 23 سال گذشته (81ـ58) بوده است.

براساس آمار، تنها طي 4 سال (80ـ76) يك ميليون و 305 هزار و 323 پرونده مرتبط با مواد مخدر به دادگاه انقلاب ارجاع يافته و در دو دهه گذشته، 3 هزارو 255 و 100 هزار نفر به شهادت رسيده و جانباز شده‌اند.

همين آمار حاكيست از سال 73 تا كنون 9 هزار و 167 نفر قرباني سوء مصرف مواد مخدر شده و از ميان معتادان طي سالهاي62 تا 81 ، 258 هزارو 520 نفر به مراكز بازپروري معرفي شده و 176 هزار نفر از سال 76 تا كنون، به مراكز خود معرف رجوع كرده‌اند.

همچنين طي سال 75 تا 81، 20 هزار رويداد ضدامنيتي و ناامني (شامل درگيري ، گروگانگيري و ... در شرق كشور ، حاصر بحران اعتياد و مواد مخدر و علاوه بر اين طي دو دهه گذشته 200 ميليارد تومان هزينه سخت افزاري حفظ مرزها جهت مصون ماندن از ورود مواد و ترانزيت آن برآورد شده است.

گفتني است آمار فوق، ميانگين مصرف مواد مخدر طي يك سال را يكهزار تا يكهزار و 100 تن اعلام مي‌كند كه از ميان فقط 15 درصد آن كشف مي‌شود.

نكته قابل توجه آن كه طي سال گذشته 16 هزار معتاد گرفتار ايدز (67 درصد كل مبتلايان به اين بيماري) شده‌اند. اگر بحران و مساله اجتماعي را شرايط ذهني و عيني كوتاه و بلندمدت كه در حيات اجتماعي پديد مي‌آيد و شمار متنابهي از انسانها را دربرمي‌گيرد تعريف كنيم، مواد مخدر و اعتياد ، ديگر يك آسيب اجتماعي نيست بلكه يك بحران اجتماعي است كه حيات و امنيت اجتماعي را تهديد مي‌كند و وجود 2 ميليون معتاد و 2 ميليون و 500 هزار دستگيري در دو دهه گذشته مؤيد همين مدعاست.

روند گسترش اعتياد در حاليست كه هم‌ اكنون ما با تغيير تدريجي الگوي مصرف از مواد طبيعي به مواد صنعتي و شيميايي به عنوان خطري جدي نيز مواجهيم. اين مهمترين تهديدي است كه اقدامات كشور را با مخاطره‌هاي جديد روبه‌رو مي‌كند و اگر استراتژي كارآمد و تصميمات جامع و كاملي در اين خصوص اتخاذ نشود احتمال رخدادهاي ناگوار دور از انتظار نخواهد بود.

استمرار سوء مصرف و جوان گزيني اعتياد ، افزايش نرخ شيوع بويژه در بين جوانان ، افزايش بيماري‌هاي مسري ناشي از نحوه سوء مصرف مواد نظير ايدز ، هپاتيت ، سل و ... ، آميختگي پديده اعتياد با انواع بزهكاري‌هاي اجتماعي نظير سرقت ، باجگيري ، خشونت‌هاي اجتماعي ، خانوادگي و قتل ، پيوند قاچاق با مسائل ضد امنيتي شايد سرفصل مهمترين معضلات پيچيده مرتبط با اعتياد باشد.

روند گسترش اعتياد كه نگراني اغلب جوامع را در پيش و هر روز اثرات تازه‌تري در پي داشته و زندگي اجتماعي را تحت تاثيرات سوء خود قرار داده است، نيازمند درك واقع‌بينانه براي ريشه‌كني علل آن است. منظور از درك واقع بينانه، گريز نكردن از واقعيات موجود ، مرور تدابير گذشته و بررسي تمهيدات پيشگيرانه و مقابله‌جويانه است. اگر مروري اجمالي به شاخص‌هاي اصلي پديده اعتياد و قاچاق مواد مخدر در دو دهه گذشته داشته باشيم ، نرخ رشد در عرصه‌هايي نظير جرايم ، زندانيان ، معتادان ، اقدامات قهرآميز ، درگيري‌هاي مسلحانه ، كشفيات مواد مخدر ، شهدا ، جانبازان و موارد ديگر ، آسيب و تهديدات مرتبط ، كاملا نگران‌كننده است و ضرورت بازشناسي و ارزيابي همه جانبه اين پديده و تجديدنظر در سياستهاي گذشته را ايجاب مي‌كند.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home